روش كار يخچال | خنك‌سازي در يخچال و نقش قطعات مختلف در اين روند

نصب و نگهداري كليه لوازم خانگي به خصوص يخچال اهميت زيادي دارد

روش كار يخچال | خنك‌سازي در يخچال و نقش قطعات مختلف در اين روند

۱ بازديد


در قبلي تكنيك‌هايي وجود داشت   نمايندگي يخچال پارس در مشهد كه عموم در بازه باستان براي حفظ طعام و سرد كردن آب، از آن‌ها استعمال مي‌كردند، البته مطمئناً هيچكدام از آن امور به سادگي مفتوح كردن درب سردخانه و خارج آوردن يك بطري آب سرد نبود. حتي در‌صورتي‌كه آن ها مي‌توانستند آب سرد بنوشند، البته با‌يقين وسيله توسعه يافته‌اي نداشتند كه بتواند غذاي را براي چندين روز يا اين كه حتي هفته‌ها جديد نگه‌دارا هستند. خوشبختانه، ما يك وسيله توسعه يافته داريم كه تمامي اين امور را جاري ساختن ميدهد؛ فريزر! درين نوشته‌علمي، نگاهي خوا‌هيم انداخت به شيوه عمل فريزر، به ويژه بخش‌هاي متعدد آن و اينكه چه‌گونه آن‌ها با يكديگر فعاليت مي‌نمايند تا غذاي مارا براي بازه وقت گير محافظت نمايند.

اصول اساسي در زمينه‌ي طرز عمل فريزربه ذكر بي آلايش، ۳ مرحله وجود دارااست كه فريزر يا اين كه سردخانه فعاليت مي‌نمايد:
مبرد خنك بدور مواد غذايي كه داخل سردخانه حفظ مي‌شود، منتقل مي شود.مبرد سبب جذب گرما از مواد غذايي ميشود.مبرد گرماي جذب گرديده را به گوشه و كنار بيرون منتقل مي‌نمايد.در واقع اصل فعاليت سردخانه بسيار بي آلايش ميباشد: اين كار مشتمل بر حذف گرما از يك ناحيه و رسوب دادن يا اين كه خروج آن به ناحيه ديگر ميباشد. وقتي كه يك مايع با دماي تحت را در حدود اجسامي كه مي خواهيد خنك خواهد شد رد فرمائيد، گرماي نتايج از آن اجسام به مايع منتقل مي گردد و در فيض تبخير ميگردد و گرماي فرايند را ميگيرد.
براي ادراك بهتر اين مقاله مي بايست در ارتباط گازها دانست. شايد از پيشين بدانيد كه گازها زماني فشرده شوند؛ گرم گرديده  و هنگامي اذن انبساط دارا‌هستند خنك مي گردند. به همين عامل هنگام به كارگيري از پمپ يا اين كه تلمبه دوچرخه براي پمپاژ هواي درون لاستيك حس گرما ديده ميشود، در حالي كه بو اسپري گرديده شم خنكي را منقل مي‌نمايد. چون در يك سو گاز يا اين كه هوا فشرده گرديده و گرم مي شود و در سمت و سوي ديگر اذن داده مي‌گردد گاز به صورت ناگهاني منبسط خواهد شد و اين منجر كاهش مرتبه حرارت مي گردد.
شيوه عمل فريزر نيز اصولا به همين شكل ميباشد. در يك سمت گاز فشرده گرما را جذب كرده و به خارج هل داده مي‌گردد اين فعاليت خنك شدن فضاي داخلي آن را به راحتي ممكن خواهد كرد. ميل گازها به هنگام فشرده شدن و سرد شدن هنگام يخ زده شدن، ياروهمدم با يكسري قطعه در يك يخچال فريزر ممكن شود. براي همين پيرو قطعات مهم  يخچال فريزر توضيح داده شد‌ه‌است.

قطعات اساسي سردخانه و سردخانه و سردخانهبا يقين فهم و شعور نحوه فعاليت سردخانه از هر سبك و به هر شكلي فارغ از اگاهي از موادتشكيل دهنده و قطعات مهم گزينه به كارگيري در آن غيرممكن خواهد بود. اين قطعات ممكن ميباشد در سبك‌هاي متفاوت به صورت‌هاي گوناگون و در جاهاي متفاوتي مصرف شده باشند البته بعضي از آنان در به طور اثبات در تك تك سبك‌ها جان دار ميباشد. اين يك سري جز مهم در مراحل تبريد نقش حياتي دارا هستند كه در پي معرفي گرديده‌اند.
شير انبساط با يقين براي شعور طرز عمل سردخانه يك كدام از قطعات مهم كه بايستي با آن آشنا شد شير انبساط ميباشد.  اين قطعه كه با تيتر دستگاه در دست گرفتن جريان نيز ناميده مي شود، جريان مبرد مايع را (تحت عنوان مايع خنك كننده نيز شناخته مي گردد) به اواپراتور در دست گرفتن مي‌نمايد. در واقع شير انبساط يك دستگاه بسيار كوچك ميباشد كه به تغييرات دماي مبرد حساس ميباشد. در سود اين آلرژي ميباشد كه معيار سوپرهيت شدن گاز خروجي از اواپراتور قابل در اختيار گرفتن خواهد بود و  دماي داخلي فريزر خنك ميمانند. 
بيشتر بخوانيد:  با اين نكته ها انگيزه بوي بد فريزر را كشف و رفع نمائيدگنجايش شير انبساط در هر فريزر با دقت به بعدها آن بسيار متعدد ميباشد و در اكثر وقت ها موردها هنگامي شاهد برفك زدن سردخانه هستيم بدين مضمون‌ ميباشد كه شير انبساط بيشتراز گنجايش خويش مبرد وارد اوپراتور نموده است و نياز به تعمير دورازشوخي داراست. دقيقاً همانطوري كه كمتر از گنجايش اساسي فعاليت كرده و سبب گرم ماندن سردخانه گردد. در خصوص راه و روش هاي خودداري از برفك يخچال فريزر در قسمت مقاله ها مربوط به يخچال فريزر مي‌توانيد بيشتر بخوانيد.

كمپرسوركمپرسور از يك موتور تشكيل‌شده ميباشد كه مبرد را از اواپراتور “مكش” مي‌نمايد و آن را در يك سيلندر فشرده مي‌نمايد تا يك گاز گرم و فشار بالا ساخت و ساز نمايد. اين به عبارتي چيزي ميباشد كه تحت عنوان طرز فعاليت يخچال فريزر به طور استاندارد شناخته ميگردد.
شايد شنيده باشيد كه كمپرسور قلب تپنده يخچال فريزر ميباشد البته ادله اين تشبيه را ندانيد. تا اكنون به كارايي قلب توجه كرده‌ايد؟ قلب فعاليت خون‌رساني به تك تك تن را از روش پمپاژ بر عهده داراست. كمپرسور سردخانه نيز به همين شكل فعاليت مي‌نمايد و سيال مبرد را كه در حكم به عبارتي خون ميباشد در فريزر روان مي‎نمايد. پس از آنكه سيال گرما را به خويش جذب كرد، كمپرسور آن را مكيده و فشرده مي‌كنده تا هواي گرم به خارج از فضاي يخچال فريزر منتقل خواهد شد.
اساسا صداهايي كه از يخچال فريزر شما به هنگام فعاليت ميآيد مرتبط با فعاليت كردن اين قطعه مهم ميباشد. ولي ترموستات وظيفه سكوت و پر‌نور كردن آن را برعهده دارااست و در شرايطي كه هنگامي شاهد يكسره شدن كارايي آن شديد بهتر ميباشد براي تعمير مبادرت نمائيد چون ممكن ميباشد سبب ساز سوختن فريزر و زور هزينه‌هاي متعددي به شما خواهد شد.

اواپراتوربراي دورانديشي از طريق عمل يخچال فريزر به صورت با صرفه يكي قطعات اصلي اواپراتور ميباشد كه بايستي با آن آشنا شد. اين قطعه، اساسا بخشي ميباشد كه با كوشش صحيح و ظريف آن چيزهايي را كه باطن سردخانه محافظت مي گردند خنك مي ماند.
 اواپراتور فريزر دربرگيرنده لوله‌هاي پره‌اي (درست شده از فلزات با هدايت حرارتي بالا براي به حداكثر رساندن جابجايي حرارت) ميباشد كه گرماي منتشر گرديده از روش سيم پيچ را به وسيله حرفه جذب مي‌نمايد. اواپراتور گرماي جان دار در مواد محافظت گرديده در فريزر را هم را جذب مي‌نمايد و در فيض‌ي اين گرما، مبرد مايع به بخار تبديل مي‌گردد. سپس هم فعاليت به نصيب‌هاي ديگر سپرده مي شود تا اين هواي گرم به صحت به خارج منتقل گردد و مختل عمل فريزر نباشد. به جهت همين كوشش ميباشد كه از اواپراتور تحت عنوان مبرد حرارتي نيز نامبرده مي شود.
 كندانسور و مايع مبدل كندانسور از يك تيم لوله پيچ خورده با باله‌هاي فرنگي درست شده و در نصيب پشت فريزر جاي‌دارد. اين ماده با جذب گرماي آن و در سود خارج راندن آن به دور و اطراف فضا، به مايع شدن گاز مبرد امداد مي‌نمايد. پي بردن طريق فعاليت يخچال فريزر تا حدي متعلق به فهم چگونگي ايفا اين عمل ميباشد.
بيشتر بخوانيد:  كاهش مصرف انرژي – طريق‌هايي براي صرفه‌جويي در مصرف انرژي و كاهش هزينه‌ها سيم پيچ كندانسور با حذف گرماي مبرد، دماي آن به دماي چگالش كاسته شده و موقعيت خويش را از بخار به مايع تغيير‌و تحول ميدهد. با اين فعاليت مايع مبرد كه معمولاً تحت عنوان خنك كننده نيز شناخته مي‌گردد، چرخه تبريد را محافظت مي‌نمايد. در واقع مايع مبرد، ماده شيميايي ويژه ميباشد كه مي‌تواند در ميان يك گاز داغ و يك مايع خنك باشد. در قرن بيستم، فلوروكربن‌ها، به ويژه CFC ها، يك تعيين معمول تحت عنوان مبرد بود. با اين درحال حاضر، مبردهاي سازگار با دور و بر زيست مانند آمونياك، R290 ، R-600A و … جايگزين آن ها شد‌ه‌است.
اكنون كه رابطه شيوه عمل فريزر با اين قطعه را متوجه شديد، بهتر ميباشد بدانيد كه سيم پيچ اكثر زمان ها در نصيب پشتي و در برخي سبك‌ها در نصيب زيرين فريزر پشت يك روزنه جاي‌دارد. در شرايطي‌كه به‌دنبال محافظت تلاش عالي فريزر خويش مي باشيد سفارش مي شود كه هر يك‌سري وقت يكبار با يك دستمال و جاروبرقي اين سيم‌پيچ‌ها را پاك فرمائيد يا اين كه در شكل زخم ديدن براي تعمير هرچه سريع‌خيس آن مبادرت فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.